Ferrari 333 SP najmniej znane Ferrari od lat osiemdziesiątych.

Kilka dni temu świat miłośników sportów motorowych marki zelektryzowała wiadomość o planowanym powrocie Ferrari do rywalizacji w wyścigach długodystansowych w kategorii prototypów. Samochody Ferrari nieodłącznie kojarzą się ze sportem samochodowym a nie wszyscy wiedzą, że w tego rodzaju wyścigach producent z Maranello nie wystawiał fabrycznego zespołu od 40 lat, kiedy to w 1973 Ferrari skoncentrowało się na F1 rezygnując z udziału w innych kategoriach sportów motorowych. Widzowie śledzący zmagania samochodów klasy GT oraz wyścigi długodystansowe doskonale wiedzą, że samochody Ferrari regularnie uczestniczące w tego rodzaju zmaganiach są od tego czasu wystawiane wyłącznie przez prywatne zespoły i są to przygotowane do sportu  samochody klasy GT. Podczas tej 40 letniej przerwy Ferrari jeden raz pozwoliło sobie na mały wyjątek i przygotowało samochód stworzony od podstaw z myślą o tego rodzaju wyścigach, tym mało znanym samochodem jest jedyny wyprodukowany przez Ferrari od 1973 roku samochód wyścigowy w klasie prototypów- Ferrari 333 SP.

Ferrari 333 SP opracowane zostało w 1993 roku w 20 rocznicę opuszczenia przez Ferrari wspomnianej  dyscypliny sportu samochodowego. Warto zaznaczyć, iż Ferrari nie opracowało samochodu samodzielnie, lecz przy pomocy znanej włoskiej firmy Dallara również  specjalizującej się w budowie samochodów wyścigowych. Podczas gdy inżynierowie Dallary opracowywali podwozie auta, Ferrari zajęło się przygotowaniem silnika. Do napędu samochodu wykorzystano jednostkę pochodzącą z bolidu Formuły jeden(Ferrari F92A),  której pojemność zwiększono do 4 litrów.

Swój wyścigowy debiut Ferrari 333 SP miało w 1994 roku na torze Road Atlanta gdzie samochody tego typu zajęły dwa pierwsze miejsca. W następnych  wyścigach amerykańskiej serii IMSA GT Championship 333 SP odniosły jeszcze kilka  zwycięstw. Samochody Ferrari dołączyły do stawki w trakcie sezonu i dlatego pomimo tak wspaniałego debiutu mistrzostwo trafiło w ręce kierowcy Oldsmobila. Tytuły mistrzowskie  w kategorii konstruktorów oraz kierowców serii  IMSA GT Championship, samochody  Ferrari zdobyły już rok później w sezonie 1995.  Model 333 SP odnosił również wspaniałe sukcesy w istniejącej wówczas serii wyścigów: FIA Sportscar Championship gdzie startujący na nich kierowcy i ich zespoły zdobywali tytuły mistrzowskie w sezonach 1998, 1999, 2000 i 2001. Niestety samochód nie najlepiej radził sobie w wyścigach Le Mans gdzie pomimo regularnych startów przez szereg lat najlepszym osiągniętym przez niego wynikiem było wywalczone w 1997 roku 6 miejsce. O wiele lepiej samochód sprawdzał się za oceanem gdzie w 1998 roku udało mu się wygrać 24 godzinny wyścig w Daytona.

Ferrari 333 SP startowały w wyścigach do sezonu 2003, co daję wyjątkowo długi jak na samochód wyścigowy okres startów trwający 9 sezonów. W przypadku tego samochodu imponująca jest również ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Ferrari 333 SP powstało w liczbie 40 sztuk, pierwsze 14 samochodów wyprodukowała Dallara, kolejne 26 natomiast powstało w zakładach Michelotto. Warto pamiętać, ze pod koniec kariery bolidu, gdy wiekowe wówczas rozwiązania techniczne z początku lat 90tych zaczynały być niekonkurencyjne, część wozów zmodyfikowano wyposażając je w nowocześniejsze silniki firmy Judd.

Ferrari 333 SP jak już wspominałem jest samochodem mało znanym, być może dlatego, że nigdy nie było mu dane odnieść sukcesu w 24 godzinnym wyścigu Le Mans, a największe sukcesy odnosił w mniej popularnych seriach wyścigowych oraz za oceanem. Niemniej jednak uważam, że moment, w którym Ferrari zapowiada możliwość powrotu do wyścigów długodystansowych w królewskiej kategorii prototypów jest idealną chwilą by przypomnieć to jedyne tego typu Ferrari od 40 lat.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *