Checker Marathon – prawdziwa ikona Ameryki.

Pomimo, iż nie zaliczam się raczej do szczególnych miłośników amerykańskich samochodów, potrafię docenić ogromną rolę jaką ten kraj odegrał w rozwoju motoryzacji. Ameryka dała światu wiele  cudownych, a nawet wręcz legendarnych samochodów, które na zawsze zagościły w sercach wielu fanów czterech kółek. Amerykańskie wozy przechodziły do popkultury i zostawały gwiazdami ekranu, a wiele z nich jest po dziś dzień symbolem czasów, w których powstawały. Mówiąc krótko panteon sław amerykańskich szos jest naprawdę bogaty. Czy dałoby się jednak wybrać prawdziwą motoryzacyjną ikonę Stanów Zjednoczonych? Według mnie tak i nie jest to nawet specjalnie trudne. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że w mojej skromnej opinii ową ikoną nie jest ani uwielbiany przez wielu Ford Mustang, ani kultowy różowy Cadillac, na tak zaszczytne miano zasługuję natomiast o wiele skromniejszy pojazd – legendarna amerykańska taksówka.

Tak jak mówiłem ikona Ameryki.

Żółta taksówka pędząca ulicami Nowego Yorku jest chyba najbardziej wyraźnym symbolem Ameryki, a co najważniejsze jest symbolem powszechnie znanym. Nawet kompletni moto – laicy, którzy nigdy nie słyszeli o Fordzie Mustangu, a Chevrolet czy Jeep to dla nich jedynie puste słowa muszą kojarzyć charakterystyczną sylwetkę żółtych taksówek, których dziesiątki zdobią prawie każdą ulicą najsłynniejszej amerykańskiej metropolii. Jeżeli zaś o amerykańskiej taksówce mowa to prawdziwą legendą w tej kategorii jest stary dobry Checker.

Obecnie taksówki tej marki zniknęły z amerykańskich ulic. Na skutek ekonomiczno – ekologicznych czynników, o których nie warto tu pisać amerykańscy taksiarze zapominają powoli nawet o nowocześniejszych od Checkera Fordach Crown Victoria. Wozy Checker Motor Corporation jednak poprzez dziesięciolecia swojej niezawodnej służby w transporcie osobowym Stanów Zjednoczonych w pełni zasłużenie zapracowały sobie na tytuł prawdziwej ikony ulic USA.

Checker Marathon w barwach firmy taksówkowej Checkera.
By Kevin S. Forsyth (Own work) [GFDL or CC-BY-SA-3.0-2.5-2.0-1.0], via Wikimedia Commons
Początek historii tej nietypowej marki przypada na rok 1922 kiedy to Morris Markin założył swoje przedsiębiorstwo Markin Automobile Body. Firma Markina produkowała samochody pod marką Mogul z myślą głównie o firmach taksówkowych. Interes niestety nie szedł najlepiej i już po kilku latach zakład stanął na krawędzi bankructwa. Od upadku firmę uratowało jedynie lukratywne zamówienie od prywatnej firmy taksówkowej z Chicago – Checker Taxi.

Wspomniane zamówienie było istnym przełomem dla Markina, które nie tylko uratował swój zakład lecz po kilku latach sam stał się właścicielem swojego wybawcy kiedy kupił wspomnianą firmę taksówkową Checkera. To właśnie nazwa zapożyczona od przejętej firmy taksówkowej stała się wkrótce marką produkowanych przez Markina samochodów.

Swoje najsłynniejsze modela firma opracowała jednak na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych kiedy to powstały znane wszystkim klasyczne amerykańskie taksówki. W tamtym okresie  Checker Motor Corporation (taką nazwę przyjęła firma) oferowała swoje auta również klientom prywatnym. Owa kultowa żółta taksówka to właśnie powstały wówczas model Marathon, znany także jako A9 lub później A11 (wersje taxi),  oraz A12 (wersja dla użytkowników prywatnych).

Wspomniane Checkery były wprost idealnymi samochodami do roli taksówki. Posiadały wygodne, przestronne wnętrze, oraz pojemne bagażniki. Ponadto ich użytkownicy chwalili je za wręcz legendarną niezawodność. W czasach kiedy pozostali amerykańscy producenci nie martwili się zbytnio niezawodnością Checker gwarantował swoim klientom bezproblemowy przebieg 200 tysięcy mil!

Jeden z „cywilnych” Checkerów.
By IFCAR (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
Produkowane z myślą o zwykłych użytkownikach Checkery różniły się od swoich użytkowych kuzynów przede wszystkim wyposażeniem wnętrza. Z uwagi na potrzeby amerykańskich rodzin, które były głównymi odbiorcami tego typu pojazdów „cywilna” wersja Checkera doczekała się odmiany kombi, produkowane były również przestronniejsze odmiany z wydłużonym rozstawem osi. Tworzone z myślą o zwykłych użytkownikach modele stanowiły jednak tylko ułamek produkcji. Głównym produktem firmy zawsze pozostawały samochody przeznaczone na taksówki.

Kolejny Checker, tym razem w wersji kombi.
By Visitor7 (Own work) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Modele A9/Marathon były oczywiście modernizowane, poważniejsze zmiany wprowadzono jedynie dwukrotnie w 1963, oraz 1974 roku. Wielokrotnie zmieniano jednak napędzające samochód silniki natychmiast reagując na potrzeby (głównie ekonomiczne) najważniejszych klientów jakimi były firmy taksówkowe. Pod koniec produkcji Checkery dostępne były nawet z dieslem! Jako specjalizująca się w produkcji nadwozie Checker Motor Company nie produkował własnych silników, do napędu swoich samochodów firma wykorzystywała jednostki firm zewnętrznych, najpierw Continental, później Chevrolet i Oldsmobile (wspomniany diesel).

Najlepszym dowodem na popularność tego kultowego samochodu jest okres jego produkcji. Checker Marathon pozostawał w produkcji przez ponad 20 lat, od 1960 – 1982! Pomimo, iż pod koniec produkcji był to pojazd o wręcz archaicznym wyglądzie jego niezaprzeczalne zalety sprawiały, że rolę taksówki odgrywał świetnie nie tylko w latach osiemdziesiątych, ale i długo później.

Chociaż wozy Checkera przeszły do historii głównie dzięki swoim osiągnięciom w transporcie publicznym ich „cywilni” kuzyni również mieli swój wkład w historię Stanów Zjednoczonych i to w dość nietypowej roli – gwiazd seriali szpiegowskich. Samochodom tym ze względu na swój charakterystyczny wygląd przypadała regularnie rola wozu służbowego KGB i innych mało przyjemnych organizacji. Oglądając stare amerykańskie seriale szpiegowskie, których akcja rozgrywa się za żelazną kurtyną można łatwo zauważyć, że funkcjonariusze wspomnianych instytucji poruszają się właśnie Checkerami Marathon, których sylwetka przywodziła scenarzystom na myśl Wołgi i inne radzieckie konstrukcję.

Nieco rzadziej spotykana odmiana: znacznie przedłużona limuzyna Checker Aerobus.
By Huhu (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
Checker Marathon nie był może idealnym samochodem dla amerykańskiej rodziny, na tym polu nie mógł przecież konkurować z nieustannie modernizowanymi i masowo produkowanymi autami Forda, Chevroleta, Chryslera i innych producentów z USA. Jako taksówka sprawdził się jednak wyśmienicie stając się symbolem amerykańskich miast, a przez to również powszechnie rozpoznawalnym symbolem ameryki, a więc krótko mówiąc prawdziwą ikoną Stanów Zjednoczonych, przegrywając chyba jedynie ze Statuą Wolności.

Po zakończeniu w 1982 roku produkcji Marathona, Checker Motrs Corporation funkcjonowało dalej produkując nadwozia i ich elementy dla najsłynniejszych amerykańskich marek. Firmę zmógł dopiero niedawny kryzys finansowy w USA, w skutek którego w 2010 roku firma została zlikwidowana.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *